Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Pdb-Bloggen

Pdb sätter människor, idéer och organisationer i rörelse genom verksamhetsutvecklande IT-lösningar. Här skriver vi om den typen av problem vi kan lösa, om intressanta händelser i IT-världen och om hur det är att jobba på Pdb. Välkommen!

RSS

Sluta gissa – använd A/B-tester!

Sluta gissa – använd A/B-tester!

Små ändringar kan ge stora vinster. Med A/B-tester kan du sluta gissa och faktiskt testa dig fram med olika varianter av ditt nyhetsbrev eller webbsida för att öka konverteringsgraden och resultatet på sista raden.

Vad är ett A/B-test?
Det är helt enkelt att du testar två (eller flera) varianter av ditt nyhetsbrev, webbsida etc. och ser vilket som ger bäst utfall. Ett enkelt exempel är att testa två olika rubriker på ett nyhetsbrev till 20% av din e-postlista. 10% får variant A och 10% får variant B. Statistik kommer in på öppningsgraden av de båda varianterna och de resterande 80 % får den variant som i ditt test fungerade bäst.

Vad går att A/B-testa?
Du testa de flesta objekten din webbsida och nyhetsbrev.

Rubriker och ämnesrader
Rubriker på en landningssida kan direkt påverka om besökaren stannar på sidan, läser och konverterar om det finns en call-to-action. I ett nyhetsbrev kan ämnesraden vara avgörande för om ditt brev blir öppnat.

Formulär
Har du ett formulär på din webbsida som du vill att besökarna fyller i; testa olika varianter på copy och design för att se vad som ger flest konverteringar. Både antalet fält, och valen av ord kan göra att du ökar din konverteringsgrad. Läs om banken som ökade konverteringsgraden 9000% procent.  

Design och text
Precis som för formulär ska du testa olika rubriker, anslag på texten, bilder etc. på dina webbsidor för att uppnå målet du har för sidan. Och glöm inte bort att mäta! (Läs mer om vikten av att mäta här!)

Öka försäljningen och öka konverteringen
På en e-handelssajt kan regelbunden A/B-testning ge synbar effekt på sista raden. Amazon är känt för att vara duktiga på A/B-testning för att hitta det bästa gränssnittet för att öka konverteringarna. Med den omsättning som Amazon har så räcker det med till synes små förändringar i antalet konverteringar för att det ska visa sig positivt på sista raden. Även om din webbplats inte är en e-handel kan du A/B-testa olika saker för att öka de mål du har för din webbplats som kan vara att boka ett möte, ladda ner ett whitepaper eller få in offertförfrågningar.

Hur A/B-testar jag?
Kör du din sajt på Episerver så finns A/B-test inbyggt och gratis tillgängligt. Det finns andra verktyg på marknaden och du kan också gratis komma igång att A/B-testa med Google Analytics.

 

Kontakta gärna mig om du vill veta mer eller behöver hjälp med dina A/B-tester!