Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Analysera din webb med heatmap

Analysera din webb med heatmap

En heatmap presenterar statistik om din webbplats grafiskt visualiserad istället för med siffror. Heatmaps kan användas för att visa hur besökarna klickar på en sida, hur långt de har scrollat ner på en sida eller fånga upp musrörelser. Heatmaps blir ett bra komplement till traditionell statistik från exempelvis Google Analytics.

Heatmaps är som att ha röntgensyn när du tittar på din webbplats

Via Google Analytics får du bra mätvärden på vilka sidor som besöks, din bounce rate etcetera men det kan vara svårt att förstå hur användarna engagerar sig på sidorna. Med visuella heatmaps får du en bättre översikt över hur användarna verkligen beter sig på sidan. 

Det kan vara bra att använda sig av heatmaps när du pratar med de som inte är är vana att läsa webbstatistik.

Exempel på heatmaps

Heatmap

En standard heatmap som snabbt visar dig områderna med mest klickaktivetet på dina sidor.

Scrollmap

Scrollmap-rapporten visar dig hur långt dina besökare scollar och vilken del av sidan som är den intressanta. Där besökarna stannar i sin scrollning på sidan är din sweet spot för att placera call-to-actions.

Overlay

I en overlay-vy får du den procentuella uppdelningen av klick på de olika elementen på din webbsida. Detta hjälper dig att förstå vilka CTA:s (call to actions) som är mest populära.

Verktygen

Använd Grazy Egg eller Hotjar för att gratis komma igång med heatmaps på din webbplats. När du är varm i kläderna och känner att det ger dig något kan du enkelt köpa en plan som passar dina behov.

Behöver du hjälp? Hör av dig till mig på christian.grevsjo@pdb.se , ring på 0702–317927 eller tweeta @snowracer på Twitter.