Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Nyckeln till framgång med digital marknadsföring

Nyckeln till framgång med digital marknadsföring

Alla kommunicerar digitalt idag. Oavsett bransch, oavsett roll. Business to consumer (B2C) eller business to business (B2B) spelar ingen roll. Om du, liksom jag, jobbar på en marknads- eller kommunikationsavdelning, så gäller det inte bara slentrianmässiga e-mail till kunder och kollegor. Du har budskap du vill få ut, skapa engagemang kring och nå något slags resultat. Och det gör du till största delen digitalt – inte sant?

 

Får du önskat resultat?

Att få ut budskapen är inte särskilt svårt. Du jobbar säkert med en kommunikationsplan och har önskemål från beställare inom din organisation kring de budskap du ska få ut. Ett erbjudande, en produkt eller kanske en rekryteringsannons. Du eller en medarbetare skriver ihop något och klickar på ”skicka” och voila, budskapet har gått ut. Men får du de resultat du önskar?

Om du inte aktivt mäter, följer och analyserar din digitala data är risken stor att du inte når dina resultatmål. För om du inte vet vad som skapar engagemang eller vid vilken punkt din målgrupp konverterar – hur ska du då kunna utforma ditt budskap på rätt sätt?

 

Detta krävs av marknadsförare idag

För att vara marknadsförare eller kommunikatör idag räcker det inte att vara bra på människor och deras beteenden, kunna formulera sig i skrift och skapa visuellt tilltalande innehåll. Du måste också vara tekniskt kunnig för att förstå dig på hur digital kommunikation fungerar. Det finns inga genvägar, sorry!

Här följer en kort och mycket förenklad introduktion till huvudstegen i digital marknadsföring i allmänhet och vikten av att mäta i synnerhet. Jag hoppas att det inspirerar dig att ta nya steg i din digitala kommunikation!

 

1. Aktivera:

Först och främst vill du aktivera din målgrupp. Du vill att ditt budskap skapar uppmärksamhet på ett eller annat sätt. Du vill få räckvidd, trafik. Oavsett om det handlar om att lägga upp en ”ledig tjänst” på er hemsida eller få ut ett nytt erbjudande i era sociala kanaler så är målet att aktivera kunden eller användaren. När det gäller människan som ska läsa och ta till sig budskapet behöver du tänka på vad hen vill läsa, vilka plattformar hen finns på, vad syftet med budskapet är. Men utöver det behöver du tänka på den mer tekniska delen. Hur fungerar sökmotorernas algoritmer? Vilka nyckelord trendar just nu? Hur når du in i din tänka målgrupps filterbubbla?

Genom att följa din digitala information, din data, så ser du när ditt budskap börjar få räckvidd. Du kan dra slutsatser om vad i innehållet som får det att lyfta, att växa. Utifrån de insikter det ger kan du ännu lättare aktivera din målgrupp nästa gång.

 

2. Ackvivera:

Nej, jag har inte stavat fel (eller hittat på ett ord!). Ackvivera passar bara så snyggt in med de övriga orden och betyder helt enkelt ”förvärva”. För när du väl fått människors uppmärksamhet så vill du se till att förvärva deras trafik till rätt ställe. Att de läser och kanske till och med delar ditt inlägg på exempelvis LinkedIn betyder inte så mycket om de inte dessutom följer länken tillbaka till din hemsida (eller vad du nu vill åstadkomma med ditt inlägg).

Här handlar det återigen om att både förstå det mänskliga och det tekniska. Din målgrupp har du förhoppningsvis bra kännedom om (tex genom att arbeta fram så kallade buyer/user personas). Då vet du vilken typ av innehåll de går igång på och på vilket sätt och vilken plattform innehållet ska publiceras. Att det faktiskt fungerar ser du i din analysdata. Skapar dina inlägg trafik till rätt landningssidor? Ger annonsen du postar på Facebook klick på produkten i webbshoppen? Om du byter ut vissa nyckelord, hittar sökmotorerna ditt content lättare då?

Genom att analysera och experimentera kommer du ackvivera (see what I did there?).

 

3. Konvertera:

Denna punkt är vi marknadsförare oftast mest fokuserade på. Och visst är den viktigt! Vi vill ju få folk att göra rätt sak när de väl landat på rätt ställe... Köpa produkten, signa upp sig för nyhetsbrevet, söka jobbet eller kontakta säljaren. Det är en transaktion, även om det inte nödvändigtvis handlar om pengar i det här läget.

Här måste vi förstå vad som motiverar människor. Vilka värden de letar efter och bevisa för dem att vi kan uppfylla deras önskemål. Men vi måste också se till att transaktionen sker så smidigt som möjligt för användaren. Genom att följa och analysera datan kan vi förstå om våra digitala flöden lever upp till användarens krav. Hoppar de alltid av konverteringsflödet vid en särskild punkt är det troligt att vi behöver se över designen på den sidan, ändra på formulär eller knappar eller förenkla processen på något annat sätt. När vår målgrupp tar sig igenom hela ”tratten” och utan problem genomför den handling vårt budskap syftade till så har vi en konvertering. Score!

 

4. Optimera:

Det tar inte slut vid konverteringen. Vi vill ju dels underhålla och behålla våra användare och se till att förbättra upplevelsen för dem. Även här jobbar vi med data för att se till att affären hålls aktiv.

Rent mänskligt svarar vi bra på storytelling, att känna att vi tagit ett bra beslut och att vi nu får mervärden som tack för att vi blivit en kund, användare eller intressent. Vi marknadsförare måste då skapa innehåll med detta i åtanke och givetvis analysera hur det tas emot. Med hjälp av data, förstås. Då ser vi snabbt när engagemanget sviktar och kan göra riktade åtgärder för att återfå målgruppens uppmärksamhet.

 

Lycka till med din digitala kommunikation och framförallt med att analysera din data!