Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Tre reflektioner från undersökningen svensk B2B-handel

Tre reflektioner från undersökningen svensk B2B-handel

Smartskallarna på Litium har på allvar börjat ta temperaturen på business to business-handel med sin undersökning Svensk B2B-handel som från och med nu utges varje år. De gör den tillsammans med Hägvall & Sjöman och 2016 års undersökning baserar sig på svar från 118 beslutsfattare. Det är ett bra underlag för att se trender och börja dra slutsatser.

Det finns mycket intressant att läsa i rapporten men dessa tre saker tycker jag är mest intressant att reflektera över.

1. Invanda arbetssätt största utmaningen

Det är inte tekniken som ses som den största utmaningen utan organisationen på företaget och dess invanda arbetssätt. Här finns en uppenbar risk för de som inte gör sin analys att tappa marknadsandelar; om branschen i en snabb takt ställer om mot digital handel och företaget sitter kvar med traditionella säljkanaler.

Det är viktigt att se införandet av digital handel som ett förändringsprojekt och inte ett renodlat teknikprojekt.

2. Översätta komplexiteten i B2B

En annan utmaning som nämns är komplexiteten i B2B-handeln jämfört med B2C. Med olika kundavtal gällande prisstrukturer, leveranser och avtal kan det vara svårt att gå in i traditionell e-handelslösning.

Här finns det tekniskt stöd att få och med rätt integrationer mot bakomliggande system går det att flytta över de komplexa strukturerna till nätet och göra fler affärsavslut digitalt. Företagen i undersökningen ser också integrationer som en nyckelfråga.

3. Dedikerad e-handelsansvarig

Av de som säljer digitalt uppger en tredjedel att de har en dedikerad e-handelstrateg. Undersökningen visar också att ansvaret har flyttats från IT-chefen till försäljnings- och marknadsansvarig. Det tyder på en mognad bland B2B-företagen när det gäller nätet och digital handel.

En sista sak:

Det finns en aspekt som undersökningen inte tar upp. Det finns många B2B-företag som är i behov av att digitalt stödja sina kunder i deras kundresa men nödvändigtvis inte behöver göra affärsavslutet digitalt. Det kan röra sig om djup produktinformation inför ett köp som innehåller alla delar av en webbshop men saknar kundkorgen i vanlig mening.