Mar 10, 2017

Better Than a Monkey - Machine Learning

Går det att förutse en vinnare av en ishockeymatch baserat på data med hjälp av Machine Learning? "Ja!", säger Erik Wilderoth, Data Engineer på Pdb och skapare av "Better Than a Monkey". Detta har Aftonbladet nu plockat upp i sin sportbilaga.

Better Than a Monkey är ett dataprojekt i roligare tappning. Programmet använder WAAPS (Wilderoth Analytics and Predictions System), en egenutvecklad motor som med hjälp av kraften i Machine Learning räknar ut vilket lag som har störst sannolikhet att vinna en match.


Algoritmen går igenom data för de senaste sex säsongerna och bestämmer utifrån det och ett antal viktade parametrar hur stor sannolikheten är att det ena respektive det andra laget vinner.


Enligt Better Than a Monkeys algoritm vinner, i 68% av matcherna, det laget som har över 50% sannolikhet att vinna.


Projektet har fortlöpt under hela säsongen och har nu under slutspelet snappats upp av Aftonbladet som använder det för att ”benchmarka” sina experter mot algoritmen. Varje matchserie får då en sannolik vinnare med en % baserat på hur det gått historisk i liknande matchningar mellan liknande lag. Sportbladets egna journalister tyckte detta kunde vara ett intressant inslag och kontaktade därför Erik med en förfrågan om att vara med.

Följ @betterthanamnky på Twitter!

Better Than a Monkey