CASE ESOLUTIONS

Så lyckades Scandbio med sin digitala transformation

Scandbio är Sveriges största företag inom fasta, förädlade trädbränslen och både producerar och säljer bland annat pellets. Scandbio är en sammanslagning av tre bolag, Pelletsakuten som jobbade mot privatkunder. Agro Energi som sålde direkt till återförsäljare och Neova Pellets som sålde till avtalskunder som skolor och fastigheter.

 

Behov av gemensam plattform

Tre bolag med tre olika leverantörer av e-handel och tre olika gränssnitt. De insåg snart behovet av en gemensam plattform för alla kundsegment.

 

Verksamhetens krav på onlineförsäljning och orderläggning

Scandbios krav var en webbshop som kan hantera:

  • Alla kundsegment (privatkund, återförsäljare, avtalskund)
  • PIM med effektiv hantering för produktinformation
  • Olika sortiment beroende på kundtyp
  • Olika betalningsregler för de olika kundgrupperna (tex faktura och kortbetalning)
  • Olika leveransmöjligheter
  • Integration av all orderhantering, kunduppgifter, leverans och transport mot befintligt affärssystem

 

Paketerad lösning i befintligt system

Med många års erfarenhet av e-handelsutveckling och affärssystemskännedom löste Pdb utmaningen för Scandbio. På en robust plattform byggdes en komplex e-handelslösning med integrationer mot Scandbios befintliga affärssystem.

Pdb byggde lösningen på en etablerad standardplattform för webb och e-handel. För all integration mot bakomliggande system användes BizTalk Server.

 

Driva försäljning genom webben

Sedan lösningen driftsattes har Scandbio minska sina kostnader. De administrerar själva enkelt sin e-handelslösning i det användarvänliga verktyget. Alla integrationer mot befintliga system har automatiserat orderläggningen. Dessutom driver de merförsäljning genom webblösningen.

 

Omnikanal ger ännu lojalare kunder

Nästa steg för Scandbio är en app som stöd till webbshopen. Med hjälp av en omnikanalstrategi kommer Scandbios kunder få hjälp av påminnelser och notifieringar i appen. Orderläggningen kommer ske sömlöst mot e-handelslösningen och den personliga köpupplevelsen öka ännu mer.